september 2019 • Voetbalnieuws
De grootste online gokken sponsordeals in de Eredivisie
Op dit moment mag er nog geen reclame gemaakt worden door aanbieders van online gokken binnen het Nederlandse voetbal. De vraag is echter wel wat er gaat gebeuren wanneer de legalisatie eenmaal rond is. Omdat er een beperking is voor de Nederlandse clubs, is het lastig om net zulke goede sponsordeals rond te krijgen als bijvoorbeeld binnen de Premier League. Met de huidige successen van een aantal van de clubs uit de Eredivisie, is het dan ook de vraag welke aanbieders hier het eerste bovenop zullen gaan springen. Een ding is echter wel zeker, wanneer de gokmarkt geopend wordt binnen Nederland, dan is dat voor heel wat meer bedrijven lucratief dan voor enkele de online casino’s die een licentie krijgen.
Ajax
Ajax is binnen de Eredivisie al jaren een van de meest toonaangevende namen. Lang niet altijd alleen met betrekking op de spelers overigens. Maar eerlijk is eerlijk, vanuit Ajax zijn een heel aantal van Nederlands grootste voetballers de wereld in gegaan. Maar over de laatste periode heeft Ajax laten zien dat ze internationaal ook mee voetballen en dat is ook te zien in de sponsordeals die Ajax afgesloten heeft. Zo is er een deal met Ziggo die goed is voor een goede 8 miljoen per jaar, dat is exclusief een vergoeding die variabel is. Wanneer Ajax een prijs behaald, dan zal Ziggo dieper in de portefeuille moeten tasten. Ajax heeft inmiddels tot 2025 wel een deal met Budweiser (in Nederland zal het merk Bud heten) gesloten voor 2 miljoen per jaar. Ook heeft Ajax een deal met Adidas. Hiermee zijn zij binnen de Eredivisie de meest succesvolle club wanneer het om sponsordeals gaat.
De 10 beste T-shirtdeals in de Eredivisie
- Ajax: Ziggo (8 miljoen + bonus per jaar)
- PSV: EnergieDirect (6 miljoen + bonus)
- Feyenoord: Qurrent (4,5 miljoen)
- AZ: AFAS Software (3 miljoen per jaar)
- FC Groningen: Payt (1,3 miljoen + bonus)
- FC Utrecht: Zorg van de Zaak (1,2 miljoen + bonus)
- Vitesse: Droomparken (1 miljoen)
- SC Heerenveen: GroenLeven (800.000)
- Heracles Almelo: Asito (800.000)
- ADO Den Haag: Cars Jeans (700.000 per jaar)
De reclame op de shirts zijn heel erg belangrijk binnen het Nederlandse voetbal, dat is te zien omdat ook de kleinere clubs als Hercacles Almelo of ADO Den Haag ook nog best grote bedragen binnen halen om een seizoen te spelen met reclame op een shirt. Dat is een groot voordeel, omdat de kleinere clubs op deze manier ook over meer financiële middelen beschikken. Handig wanneer spelers aangetrokken moeten worden, wanneer er renovaties aan het stadion gedaan moeten worden of wanneer er weer eens een boete betaald moet worden omdat een van de supporters zich niet kon gedragen.
Artikel verder na advertentie
Artikel verder na advertentie
Draait een sponsordeal alleen om strategie?
Je zou bepaalde sponsordeals gemakkelijk kunnen vergelijken met een roulette strategie, het is wikken en wegen en soms iets ruimer inzetten om uiteindelijk het beste resultaat te behalen. Een ding is zeker, binnen het Nederlandse voetbal (of je nu naar de mannen of de vrouwen gaat kijken) gaat nog lang niet zoveel geld om als andere internationale clubs. De verwachting is wel dat wanneer het online gokken legaal is in Nederland, dat er sponsordeals afgesloten zullen worden met de grotere gokbedrijven. Want wat is er nou beter dan met een goede deal bij een online casino een account aan te maken, om ter plaatse in te kunnen zetten op een wedstrijd die je live volgt.
Deze deals zullen aanzienlijk meer geld meebrengen voor het Nederlandse voetbal. Vooralsnog blijft het de vraag of de bedragen in de buurt kunnen komen van de grootste sponsordeals ter wereld, want zó groot is het Nederlands voetbal nou ook weer niet.
Artikel verder na advertentie