april 2014 • Serious business
Bananen eten is marketingstunt
Het leek zo spontaan: alle voetballers die afgelopen week met een banaan op de foto gingen tegen rasicme. Het leek een gevolg van de actie van Barcelona-speler Dani Alves, die deze week een op het veld gegooide banaan opat.
Alle bananenselfies van voetballers zijn voor een deel echter gewoon met voorbedachte rade gemaakt, weet De Telegraaf. Het gaat wel degelijk om een actie tegen racisme, maar dan een gerichte campagne met Neymar in de hoofdrol. Die campagne is bedacht door een Braziliaans reclamebureau.
“De foto en hashtag waren ons idee”, vertelt de directeur van het reclamebureau. “De campagne was klaar; we wachtten alleen nog op het geschikte moment om te starten. Alves heeft ons dat gegeven.”
Artikel verder na advertentie
Artikel verder na advertentie
Dat lijkt aannemelijk, aangezien Neymar de eerste was die met een ‘bananenselfie’ kwam.
Maar was de actie van Alves dan wel spontaan? De Braziliaan zat namelijk ook in het complot. Zelf zegt hij van wel: “Mijn actie was wel spontaan. Het gebeurt spelers zo vaak, ook Neymar. Ik at de banaan op zonder daarbij na te denken.”
Artikel verder na advertentie