?>
Logo Goals and Glamour
Nieuwe online gokaanbieders gaan massaal in zee met voetbalclubs

Is het je ook al opgevallen dat er meer en meer gokreclame te zien is bij voetbalwedstrijden? Online goksites betalen forse bedragen aan voetbalclubs om hun logo zichtbaar te maken op voetbalshirts en in stadions. De reden daarvoor ligt bij de inwerkingtreding van de Kansspelwet op Afstand. Die laat toe dat online casino’s en aanbieders van sportweddenschappen een vergunning kunnen aanvragen en legaal online mogen gaan. Aangezien er vooral gegokt wordt op voetbal is het niet verwonderlijk dat ze grote budgetten besteden aan voetbalsponsoring. Volgens berekeningen van NOS zou het Nederlandse profvoetbal vanaf dit jaar zeker 15 miljoen euro per jaar verdienen aan inkomsten uit de gokindustrie.

Nederland overstag voor nieuwe online casino’s

De online gokmarkt boert goed. Hoewel ze af te rekenen heeft met veel concurrentie blijft het aantal nieuwe casino’s online toenemen. Met de sluiting van de fysieke casino’s vonden meer en meer gokkers de weg naar online casinospelen. Vaak bieden de bedrijven achter deze casinosites ook online sportweddenschappen aan. In tegenstelling tot vele andere Europese landen stond Nederland lange tijd wantrouwig tegenover deze casino’s. Toen de autoriteiten inzagen dat Nederlanders niet minder gokten door het online gokverbod maar op buitenlandse goksites speelden en wedden, groeide het besef dat het gokverbod zinloos was. Meer nog, de overheid had geen grip op de buitenlandse goksites en op het speelgedrag van haar burgers.

Nieuwe Kansspelwet op Afstand

Na lang discussiëren trad op 1 oktober 2021 de nieuwe Kansspelwet op Afstand in werking. Een bescheiden aantal online goksites mag sindsdien onder toezicht van de Nederlandse kansspelautoriteit online casinospelen en sportweddenschappen aanbieden. Ondanks de strenge voorwaarden was een honderdtal gokbedrijven geïnteresseerd in zo’n vergunning. Maanden voor de inwerkingtreding van de wet werd er achter de schermen al volop onderhandeld met voetbalclubs om een sponsorovereenkomst af te sluiten. Het is een typisch verschijnsel in het voetbal. Overal waar online gokken legaal is, worden voetbalclubs gesponsord door gokbedrijven. Zo bereiken de goksites zich niet alleen rechtstreeks hun doelpubliek, de sportgokkers, maar omzeilen ze de strenge reclamerestricties in de wet. Gokbedrijven mogen bijvoorbeeld geen reclame maken vlak voor, tijdens of vlak na sportwedstrijden maar als het logo van de goksite op het shirt van de voetballer staat, komt het toch in beeld.

Ajax incasseert hoogste bedragen

Hoe beter een voetbalclub presteert, hoe hoger het bedrag dat ze kan afdwingen bij sponsorovereenkomsten. Ajax-spelers verdienen gemakkelijk 3 miljoen euro per jaar en Ajax zou ook de grootste deal met een goksite afgesloten hebben. Volgens onderzoek van NOS zou Unibet 2 à 3 miljoen euro per jaar betalen aan Ajax en Feyenoord maar officieel is dat nog niet. Unibet mag immers pas in april online gaan en moet tot dan de lippen stijf op elkaar houden. Voorlopig is het logo van Unibet dus nog niet te zien in het Nederlandse voetbal. Ook andere goksites hebben al deals gesloten hoewel ze nog niet online zijn. Zo zou Betsson in zee gaan met Go Ahead Eagles en NEC, en Bet365 met Fortuna Sittard.

Staatsbedrijven hebben voorrang

Wie wel al volop te zien zijn in het stadion zijn staatsbedrijven Holland Casino en TOTO. Holland Casino zou 2 miljoen euro betaald hebben voor de samenwerking met de Eredivisie, Keuken Kampioen Divisie en ESPN. TOTO heeft echter de hoofdvogel afgeschoten en is behalve naamgever van de KNVB Beker sponsor van liefst tien Nederlandse voetbalclubs waaronder PSV, Feyenoord en Sparta Rotterdam.

Het zijn trouwens niet alleen de clubs uit Eredivisie die benaderd worden door gokbedrijven, ook clubs uit eerste divisie hebben overeenkomsten lopen of voeren onderhandelingen met goksites. En zo is het onvermijdelijke gebeurd: ook in het Nederlands voetbal speelt de gokindustrie een heel belangrijke rol.

Trending

Versch!