Logo Goals and Glamour
Waarom online casino’s veel investeren in sponsoring in het voetbal

september 2020 • Shownieuws

Waarom online casino’s veel investeren in sponsoring in het voetbal

Iedereen die voetbal kijkt zal het ongetwijfeld zijn opgevallen. Steeds meer teams zijn vandaag de dag te zien met reclameboodschappen op hun shirt die verwijzen naar online casino’s of bookmakers. Dat is natuurlijk niet echt vreemd, want veel gokkers komen hier om in te zetten op bekende sporten, waarvan voetbal misschien wel de grootste is. Al deze toeschouwers kijken naar wedstrijden en dus hebben bedrijven die voetbalteams sponsoren gelijk een enorm groot bereik.

Een trend die ook de laatste jaren steeds verder doorzet, is dat voetbalshirts steeds voller komen te staan met allerlei reclameboodschappen. Daar waar een decennium geleden sommige clubs nog helemaal zonder sponsors op het shirt spelen, hebben de meeste nu niet alleen sponsors op de voorkant van het shirt, maar zelfs op de mouw. Dat dit voor de clubs een enorm lucratieve business is blijkt wel uit het feit dat de grootste bedrijven ter wereld vaak hun naam verbinden aan voetbalteams.

Om in staat te zijn een sponsordeal met een voetbalclub te sluiten, moeten bookmakers hun zaken natuurlijk wel goed op orde hebben. Een grote club zal alleen hun naam willen verbinden aan betrouwbare online casino’s met vergunning en niet aan goksites die er duistere praktijken op na houden. Omdat het van beide kanten om miljoenen ondernemingen gaat en soms zelfs nog meer, zal er wel degelijk de nodige research worden gedaan voordat men definitief besluit om met elkaar in zee te gaan.  

Artikel verder na advertentie

Artikel verder na advertentie

Hoe werkt een overeenkomst tussen een voetbalclub en bookmaker?

De belangrijkste reden voor bedrijven als online casino’s om deals te sluiten met sportploegen als voetbalteams, is de enorme zichtbaarheid die dit het merk geeft. De grootste clubs ter wereld verkopen jaarlijks miljoenen shirt over de hele wereld. Wanneer je het dus voor elkaar kunt krijgen om als bedrijf je naam aan een club en shirt te verbinden, levert dit ongekend veel zogenoemde exposure op. Het kan daarbij een stimulans geven en zorgen voor een positiever imago.

Een voetbalclub krijgt hier in ruil een enorme som geld voor die het weer kan investeren. Bijvoorbeeld voor het aantrekken van nieuwe spelers, het bouwen of uitbreiden van een stadion of het verbeteren van de jeugdopleiding. Als het om meerjarige deals gaat is het heel normaal dat het om tientallen of honderden miljoenen gaat, afhankelijk van om welke club en welk bedrijf het gaat. In het geval van online casino’s en bookmakers is het ook nog eens een teken dat deze meer geaccepteerd worden. Het is een goede manier om betrouwbaarheid uit te stralen en zodoende meer nieuwe spelers te werven.

Artikel verder na advertentie

De ene deal zit heel anders in elkaar dan de andere. Wanneer bijvoorbeeld een automerk een voetbalclub sponsort, is het logisch dat ze hiervoor naast alleen geld ook andere diensten regelen. Zo zorgen zij er bijvoorbeeld voor dat alle spelers en stafleden van de club een auto van hun merk krijgen om in te rijden. Dit heet dan weer een barterdeal. In het geval van online casino’s en bookmakers zal het eerder om alleen geld gaan, al kunnen ook die soms acties bedenken in samenwerking met de club.

Meest bekende sponsordeals

In de loop der jaren zijn er steeds meer online casino’s in zee gegaan met grote voetbalclubs. Een van de bekendste deals is misschien wel die tussen Real Madrid en bookmaker Bwin. Het van origine Oostenrijkse bedrijf sloot in 2007 een megadeal met de grootste club ter wereld. Dit zorgde voor een bepaalde ommekeer, want sindsdien zien we dat steeds meer voetbalclubs hun naam hebben verbonden aan online casino’s, maar bijvoorbeeld ook aan trading platformen. Een goed voorbeeld is de andere club uit de Spaanse hoofdstad, Atlético Madrid, die tegenwoordig de naam van broker Plus500 op het shirt draagt.

We zien vooral in de grote competities dat veel clubs gokbedrijven hebben als hoofd- of subsponsor. Deze staan misschien niet altijd op het shirt, maar hebben toch een rol door te adverteren in het stadion of op de websites van voetbalclubs. Al zijn er natuurlijk tal van andere manieren waarop reclame uitingen mogelijk zijn. Omdat de markt voor online gokken nog steeds jaar na jaar blijft groeien, is het geen vreemde gedachte dat er in de toekomst nog veel meer van dit soort deals gesloten zullen worden.

Logo Goals and Glamour